Hoofdinhoud

Reacties voorlopig ontwerp

De gemeente Oss presenteerde het voorlopige inrichtingsplan tijdens informatieavonden op 7 en 12 juni. Omwonenden en winkeliers kregen vervolgens de kans om te reageren op het eerste ontwerp. 

Hieronder staan de reacties van de gemeente Oss op de ingekomen vragen en suggesties.

Honden mag je binnen de bebouwde kom aangelijnd uitlaten. In het plangebied is geen voorziening om honden uit te laten. Op loopafstand in het Margarinepad wel een hondenlosloopterrein aanwezig. 

Op basis van de ontwikkelingen in dit gebied  gaan we kijken naar de behoefte, het aantal laadpalen en de locatie van de palen. In de uitvoering wordt dit dan meegenomen. 

De wegen zijn breed genoeg voor een carnavalswagen. Daarnaast wordt de boom in de bocht bij Carmelietenstraat iets verplaatst, zodat de carnavalswagens qua hoogte ook langs kunnen. 

In het Warenhuis komt een toilet dat openbaar toegankelijk is. Speciale openbare toiletten tijdens evenementen worden niet in het plan opgenomen. 

De trafo’s die nodig zijn voor het Walkwartier zijn al geplaatst en komen niet inpandig. Wel gaan we kijken of en hoe we deze zodanig kunnen aanpassen dat deze beter in het stadsbeeld passen. Een ontwerpteam is hiermee aan de slag. Hiervoor is overleg en toestemming nodig met eigenaar Enexis van de trafo’s.

Voor de blinde geleide lijnen zijn wij in overleg met de werkgroep BTB om de lijnen in heel het centrum aan te passen met een speciaal ontwikkelde tegel. Binnen het Walkwartier wordt deze tegel ook toegepast op de afgesproken plaatsen en met de afgesproken tegel die ook voldoet aan de richtlijnen.

Bij de uitwerking van de plannen zullen wij de ASD betrekken.

Ja deels. Het hoofdbestanddeel zijn de gebakken klinkers zoals deze ook in het overige deel van het centrum worden toegepast. Verder worden accenten aangebracht met hardsteen die vaak ook dienen voor de waterafvoer. Vergelijkbaar met het overige deel van het centrum. Deels om een divers beeld te creëren en deels om het gebied ruimtelijk beter in te delen. Het ontwerp is hier aangepast ten opzichte van het gepresenteerde ontwerp.

Binnen de keuze van de planten wordt vooral gekeken naar biodiversiteit en duurzaamheid. Dat hier misschien ook soorten bij staan die hooikoorts veroorzaken is niet te voorkomen.

De bomen staan nu nog op het terrein van het TBL. Als de grond is overgedragen en wij het park gaan inrichten zullen de bomen een vitaliteitsonderzoek krijgen. Hierbij wordt er gekeken naar de staat van de boom en of deze eventueel zou moeten worden gekapt op basis van de conditie van de boom. Of ze krijgen dan het nodige onderhoud.

In het ontwerp was voorzien in een asfaltfietspad. In deze straat liggen veel kabels en leidingen onder de rijbaan. Vanuit veiligheidsoverwegingen  en bereikbaarheid van de nuts-bedrijven mogen kabels en leidingen niet in de lengterichting onder het asfalt liggen. We hebben overleg gehad met de nuts-partijen om deze leidingen te verleggen. De ruimte in deze straat is beperkt en er liggen veel kabels en leidingen. Daarom is het niet mogelijk de kabels en leidingen te verleggen tot naast de asfaltrijbaan. Daarom wordt deze straat uitgevoerd in een dubbele klinker in de kleur die vergelijkbaars is met rood asfalt.

In het bestemmingsplan dat is vastgesteld op januari 2021 staat dat de verkeersfunctie van de Carmelietenstraat hetzelfde blijft. Hiermee wordt bedoeld dat het een erftoegangsweg blijft en dus open blijft voor (gemotoriseerd) verkeer. Door middel van éénrichtingsverkeer en een fietsstraat wordt er meer aandacht gegeven aan de fietser (en voetganger). Onderaan deze tabel staat een uitgebreide toelichting op het verkeer en parkeren. 

In het Bestemmingsplan 2021 zijn er meerdere onderdelen meegenomen om een duurzaam karakter in het centrum te creëren. Op verschillende plekken in de openbare ruimte brengen we plantvakken aan. Deze dragen bij aan de biodiversiteit en kleur in de verschillende seizoenen. Daarnaast is in het bestemmingsplan vastgesteld dat de Carmelietenstraat bedoeld is voor een erftoegangsweg, het is dus niet mogelijk om deze straat autovrij te maken en er een gehele groene oase te creëren. Onderaan deze tabel staat een uitgebreide toelichting op het verkeer en parkeren.

In het bestemmingsplan is vastgelegd dat er parkeerplaatsen moeten komen bij de Carmelietenstraat. Dit wordt gedaan om vooral korte bezoeken in het gebied op te kunnen vangen. Onderaan deze tabel staat een uitgebreide toelichting op het verkeer en parkeren.

Bij de oversteek richting de school en richting het park wordt een zebrapad aangelegd zodat voetgangers voorrang krijgen bij de oversteek.

Zie de paragraaf verkeer en parkeren  ‘Koers stadshart Oss’ onder verkeer onderaan de tabel. 

Voor het Houtstraat is er geen aanleiding om dit in het projectgebied mee te nemen. De inrichting is nu met gebakken klinkers en sluit aan bij het Walkwartier en de rest van het centrum. Ook is in de Houtstraat al gekeken naar mogelijkheden voor meer groen en is dezelfde toegangspoort geplaatst als bij de Peperstraat.

Voor de oplevering en de aansluitende periode wordt een plan opgesteld om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. In dit plan zal gekeken worden naar de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie van alle betrokken partijen. Dit geldt dus ook voor het verkeer, het parkeren van klusbusjes en de communicatie naar alle betrokkenen. We gaan kijken waar de mogelijkheden zijn voor het parkeren en laden en lossen in de omgeving. Hier is ook een belangrijke rol voor de bewoners weggelegd. Wij adviseren om hun aannemers, schilders, stoffeerders etc. op tijd  te wijzen op de betaalde parkeer-mogelijkheden in de omgeving en er bij offerte en opdrachtvorming al op te wijzen dat rekening moeten houden met betaald parkeren en loopafstanden. Het laden en lossen bij de entree wordt wel mogelijk gemaakt. Maar daarna moet de werkbus op de betaald parkeerplaatsen in de omgeving worden geparkeerd.

Nee er komt geen ontsluiting via de Oostwal. Verkeerskundig is dit niet wenselijk en er is ook geen ruimte om deze ontsluiting te realiseren omdat daar het park wordt aangelegd.

Ja, daar plaatsen we ballenvangers om te voorkomen dat ballen in de openbare ruimte terechtkomen.

Nee. De kelder heeft als doel om bij een bui het water op te vangen en langzaam in de bodem terug te brengen. Daarom wordt de kelder uitgevoerd met een open bodem.  De inhoud van de kelder is dus berekend om de (wettelijk) benodigde hoeveelheid water op te vangen die in het gebied valt. Als we de kelder helemaal dicht uitvoeren met het doel om het water te bewaren voor een droge periode staat de kelder dus vol als er een regenbui valt en we de ruimte van de kelder nodig hebben om het water op te vangen.

Dit zijn deels praktische redenen en deels esthetisch. Op de website www.walkwartier.nl vindt u een tekening met een overzicht van de wijzigingen. 

 

 

 

 

Uitgebreide toelichting op verkeer en parkeren 

Voor het verkeer en parkeren zijn de uitgangspunten gebruikt van het vastgestelde en onherroepelijke bestemmingsplan van 28 januari 2021. Voor dit bestemmingsplan is een inspraakprocedure doorlopen en daar zijn op het onderdeel verkeer geen reacties gekomen. Dit bestemmingsplan vormt onder andere voor het verkeer en parkeren de basis van het ontwerp. 

Onderstaand zijn de overwegingen uit het bestemmingsplan nog een keer weergegeven en is waar nodig de relatie naar het ontwerp gelegd. Het volledige plan is in te zien op ruimtelijkeplannen.nl Walkwartier Oss 2021.

 

1.    Oude Situatie

Het plangebied van het Walkwartier ligt aan de rand van het voetgangersgebied en wordt omsloten door het voetgangersgebied, het parkeerterrein De Wal en erftoegangswegen: Molenstraat, Carmelietenstraat, Burgwal en Walstraat. Deze erftoegangswegen sluiten aan op de Raadhuislaan en de Oostwal. De Raadhuislaan en de Oostwal vormen samen de centrumontsluitingsweg, waaraan ook belangrijke parkeerterreinen voor het centrum worden ontsloten. 

De erftoegangswegen hebben vooral de functie om de aanliggende percelen/gebouwen te ontsluiten. De intensiteit voor start van de bouw (verkeerstellingen 2018) op de Molenstraat, Carmelietenstraat, Burgwal en Walstraat varieert van 1.600 tot 4.500 motorvoertuigen/etmaal. Voor erftoegangswegen is een intensiteit tot 4.000 motorvoertuigen/etmaal acceptabel (bron: Mobiliteitsplan Oss 2020, Bereikbaar, Leefbaar en Verkeersveilig). Met name de Carmelietenstraat was met 4.500 motorvoertuigen per etmaal behoorlijk druk voor een erftoegangsweg. Daarnaast werd het parkeerterrein op De Wal via deze wegen ontsloten. Het parkeerterrein had een verkeer aantrekkende werking. Het parkeerterrein op De Wal werd intensief gebruikt en had overdag een bezettingsgraad die tussen de 85% en 95% ligt. Parkeerterrein De Wal was strategisch gelegen tegen het voetgangersgebied en heeft daarmee een belangrijke functie voor het gehele centrum. 

Het kenmerk van erftoegangswegen is dat het verkeer zich mengt. Volgens de richtlijnen van het CROW bestaat het profiel uit één rijbaan met een breedte van minimaal 4.80 meter. Dit is gebaseerd op een ontwerpvoertuig auto en tweerichtingsverkeer fiets. In het ideale profiel is de rijbaan 5.80 meter breed. Voor het fietsverkeer zijn geen aparte voorzieningen nodig. Omdat er een voortgezet onderwijsschool ligt in het plangebied (Titus Brandsma Lyceum) is de intensiteit van het fietsverkeer wel hoger dan op een gemiddelde erftoegangsweg.
De profielen van Carmelietenstraat, Burgwal en Walstraat voldeden grotendeels aan de richtlijnen. Het langsparkeren in parkeerhavens is bij een erftoegangsweg acceptabel als er een hoge parkeerdruk is, wat hier het geval is, maar vormt wel een veiligheidsrisico met de fietsers. Het profiel van de Molenstraat voldoet niet. Deze straat is (veel) te breed voor een erftoegangsweg, en ook deze straat heeft langsparkeervakken.

In het gebied is geen openbaar vervoer aanwezig maar rijdt wel een wijkbus. De buslijnen van het Openbaar Vervoer gaan via de Raadhuislaan en de Oostwal. Er ligt een halte op loopafstand (ongeveer 200 meter) aan de Oostwal. De looproute naar het Walkwartier gaat via de Walstraat. De wijkbus stopt in de Carmelietenstraat. Het Walkwartier ligt op loopafstand (ongeveer 500 meter) van het station. Er ligt een looproute via de Walstraat, Tapijtplein, Koningsloper en Bram vd Berghstraat naar het station. Een andere mogelijkheid is via de Molenstraat en de Spoorlaan.

 

2.    Nieuwe situatie

In de nieuwe situatie komen op de plek van de voormalige V&D nieuwe functies (o.a. het cultuurhuis/bibliotheek en woningen) en de huidige parkeerfunctie op het plein verdwijnt. Dit leidt onder meer tot wijzigingen in de verkeersstromen en parkeerbehoefte. 

De uitwisseling tussen detailhandel (oude situatie) en een combinatie van maatschappelijke functies, horeca en detailhandel (nieuwe situatie) heeft effect op de verkeerstroom voor (auto)verkeer. Het toevoegen van woningen en nieuwe functies roept extra autoverkeer op.
Doordat de parkeerfunctie op de Wal verdwijnt wordt het autoverkeer binnen het gebied minder. De bezoekers van het Walkwartier zullen voor een deel buiten het gebied gaan parkeren. Parkeergarage Bergoss moet deze parkeerbehoefte grotendeels gaan opvangen. Om vooral korte bezoeken in het gebied op te kunnen vangen, wordt het langsparkeren gehandhaafd en daar waar mogelijk uitgebreid. De bewoners krijgen een eigen parkeervoorziening onder het gebouw.

De verkeersfunctie (erftoegangsweg) van de Molenstraat, Carmelietenstraat, Burgwal en Walstraat blijft hetzelfde. Per saldo is de verwachting dat de intensiteit van auto’s op deze straten toeneemt.

Met de komst van de bibliotheek en het cultuurhuis is de verwachting dat ook het fietsverkeer toeneemt. Ook de school (Titus Brandsma Lyceum) moet per fiets goed bereikbaar blijven. Het stallen van fietsen wordt voor het grootste deel opgevangen in een bewaakte fietsenstalling op het terrein van het Titus Brandsma Lyceum. Hierdoor is dubbelgebruik mogelijk. Op tijden dat het druk is in het centrum (op zaterdagen en bij evenementen) is er immers voldoende capaciteit vrij bij de school. Daarnaast komen er stallingsvoorzieningen in de openbare ruimte. Dit is ook in het ontwerp opgenomen. Om het gebied beter bereikbaar te maken voor de gebruikers van het openbaar vervoer wordt een park op het huidige sportveld van het TBL aangelegd zoals in het ontwerp is opgenomen. Daardoor worden de loopafstanden van de bushaltes aan de Oostwal en vanaf het station korter.

 

3.     Vastgesteld beleid

Het centrum moet goed bereikbaar zijn te voet, per auto en fiets. Er zijn voldoende en comfortabele mogelijkheden voor parkeren. Door de opkomst van de e-bike neemt het belang van goede (bewaakte) stallingsmogelijkheden voor de fiets dichtbij de pit toe. Parkeren voor de auto is geconcentreerd op enkele pleinen en garages rondom het centrum, met aangename en korte loopafstanden tot de pit. Bij herontwikkeling van het plein De Wal wordt parkeren geconcentreerd in de bestaande parkeerfaciliteiten langs de Oostwal. Belangrijk is een duidelijke en logische verkeerscirculatie om zoekverkeer door het centrum te vermijden.

De Mobiliteitsvisie Oss uit 2009 heeft als doel het in balans brengen van bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. De mobiliteitsvisie wordt uitgewerkt in het ‘Mobiliteitsplan Oss 2020, Bereikbaar, Leefbaar en Verkeersveilig’. Dit plan is door de gemeenteraad vastgesteld in mei 2011. Het centrale doel is het in balans brengen van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de gemeente Oss nu en in de toekomst. In juli 2023, dus na het vaststellen van het bestemmingsplan, is de Koersnota Mobiliteit vastgesteld. Belangrijk item hierin is het stimuleren van actieve mobiliteit (fietser en voetganger) ten koste van autoverkeer. 

We streven hierbij naar verschuiving van gebruik van auto naar fiets en openbaar vervoer. Dit doen we niet door het ontmoedigen van de automobilist, maar door het stimuleren van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Deze vervoerswijzen moeten veilig, comfortabel en snel zijn. We werken aan een goed bereikbaar centrum, met comfortabele en veilige routes vanuit de wijken en kernen, en met voldoende en aantrekkelijke fietsenstallingen en parkeervoorzieningen dichtbij.

In februari 2014 is het plan ‘Verkeersstructuur Centrum Oss’, door de gemeenteraad vastgesteld. Dit plan laat een streefbeeld zien voor de verkeersstructuur van het centrum. Beleidsuitgangspunt is om in het centrum meer ruimte te geven aan de fietser. De wegen rondom het Walkwartier zijn gekwalificeerd als erftoegangsweg (sluit aan bij de in juli 2023 vastgestelde Koersnota Mobiliteit). De route Eikenboomgaard-Burgwal- Carmelietenstraat-Haarviltstraat vormt samen met de fietsstraat aan de westzijde een fietsring rondom het kerngebied. Deze straten worden dan ook als fietsstraat ingericht zoals in het ontwerp is opgenomen. Deze fietsroutes zijn direct, samenhangend, verkeersveilig, comfortabel en aantrekkelijk. Zo wordt de bereikbaarheid van het centrum voor de fiets versterkt. Omdat we het deel van de Walstraat, tussen de Carmelietenstraat en Oostwal, ook graag herkenbaar willen maken en willen uitvoeren als fietsstraat wordt deze voorlopig uit dit ontwerp gehaald. De reden hiervoor is dat er dan ook een betere, veiligere aansluiting op de Oostwal moet komen waarin voetgangers en fietsers een belangrijkere plek krijgen. Dat betekent dat het kruispunt met de Oostwal ook een ander ontwerp krijgt. Dit wordt dus een apart ontwerp en project waarbij we de uitvoering van dit werk willen laten aansluiten op de uitvoering van dit plan. Zodat alle werkzaamheden uiteindelijk toch achter elkaar worden uitgevoerd. Het ontwerp van de Walstraat-Oostwal wordt nog gecommuniceerd met de omgeving en betrokkenen. Met dit ontwerp gaan we ook kijken of we de bevoorrading van het centrum via de ingang bij De Heuvel zodanig kunnen aanpassen dat niet via de Carmelietenstraat loopt. 

In 2016 is de Koers Stadshart vastgesteld. Het doel van de opgave voor verkeer en parkeren is om het centrum van Oss bereikbaar te houden voor auto en fiets. Het is van belang dat bezoekers van het centrum gemakkelijk en comfortabel kunnen parkeren. Dit betekent dat er voldoende parkeren op relatief korte afstand van de pit met auto en fiets mogelijk moet blijven en makkelijk bereikbaar. De routes tussen parkeervoorzieningen en centrum moeten comfortabel zijn. In het ontwerp wordt hierin voorzien door de parkeerplaatsen aan de Molenstraat, Carmelietenstraat en Burgwal. 

In 2017 is de Visie Centrumring, Raadhuislaan, Oostwal, Molenstraat en omgeving vastgesteld. Deze visie geeft richting aan de inrichting van de openbare ruimte van dit gebied. De visie is een toetsingskader voor toekomstige herinrichtings- en onderhoudswerkzaamheden in de openbare ruimte. Ook hiermee is in het ontwerp rekening gehouden. 

Het ‘Parkeerbeleidsplan Oss’ is in oktober 2005 vastgesteld door de gemeenteraad van Oss. In de notitie ‘Parkeernormen 2017 gemeente Oss’ (in december 2016 door het college van B&W vastgesteld) zijn de parkeernormen geactualiseerd. Uitgangspunt is dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor bewoners, centrumbezoekers en werkers. De parkeervraag wordt bepaald op basis van de parkeernormen. Daarnaast gelden in het centrum maatregelen voor parkeerregulering (vergunningen, betaald parkeren).